Hva er innholdsmarkedsføring?

Innholdsmarkedsføring er et kommersielt annonseprodukt. Det betyr at det er en kommersiell aktør som skaper innhold som er av interesse for personer som virksomheten ønsker å nå ut til. Til dette kjøper de kommersiell markedsføringsplass i nettavisers annonsebilag, skilt fra redaksjonelt innhold.

God innholdsmarkedsføring gir leserne ny kunnskap og gode opplevelser. Gjennom dette bygges en relasjon mellom virksomheten og leseren, og virksomhetens omdømme og profil utvikles. Innholdet skal gi en merverdi for leseren, uavhengig av om man ønsker å forta kjøp. Innholdsmarkedsføring bruker tekst, bilder og eventuelt video som fortellerverktøy.

Hvorfor innholdsmarkedsføring?

For 100 år siden var det kontroversielt at avisen trykte annonser i avisen. Ved introduksjon var det for mange uvant. Siden det framgikk tydelig at annonsene ikke var redaksjonelt innhold, ble dette en viktig funksjon for lokalavisen av to årsaker. Det handlet om at lokalavisen kunne utvikle en arena som samlende torgfunksjon, en arena som førte til at lokale næringsdrivende nådde ut til sine kunder med sitt budskap. Derigjennom kunne de skape grunnlag for sin virksomhet og lokale arbeidsplasser.

I tillegg utgjorde annonsene for avisen viktig finansiering av journalistikk, samtidig som redaksjonell uavhengighet ble opprettholdt. Over tid har markedsføringen utviklet seg på mange måter, og særlig den digitale revolusjonen har åpnet for nye løsninger. Vår avis ønsker å utvikle seg med lokale annonsører, og gjør dette ved å tilby markedsføringsløsninger som gir annonsørene god effekt.

Innholdsmarkedsføring er i ferd med å etablere seg som et virkningsfullt markedsføringsprodukt i både internasjonale og nasjonale medier. Gjort på riktig måte, er det vår oppfatning at dette er et godt og viktig produkt som også lokale annonsører skal få tilgang til.

Hvordan ser vi forskjell?

Innholdsmarkedsføring er et rent kommersielt produkt. Redaksjonen i vår avis har ingenting med dette å gjøre. Derfor er det også viktig at leserne ser og forstår forskjellen på redaksjonelt og kommersielt innhold. Kravet til slikt skille understrekes tydelig i de etiske retningslinjene for medier, kalt Vær Varsom-plakaten, og særlig punkt 2.6.

Kommersielt innhold skal være tydelig merket. Dette er hos oss gjort med merking på forsiden, med ordet «Annonse» i bildet. Ved å klikke på saken, kommer leseren til en side som er vesentlig annerledes i utforming enn redaksjonelt innhold. Toppen av siden er merket med «Annonsebilag», og øverst i teksten ligger en merking av at innholdet er innholdsmarkedsføring. Virksomheten som er avsender av budskapet er tydelig merket med logo.l.

Tydelighet

For vår avis er det viktig at leserne umiddelbart ser og forstår forskjellen på innholdsmarkedsføring og ordinært redaksjonelt innhold. Akkurat som for 100 år siden er avisens redaksjonelle integritet og uavhengighet er usedvanlig viktig for oss. Dersom noen opplever at skillet og merkingen er utydelig, vil vi høre det så snart som mulig. Det er viktig at lokalavisen kan tilby gode og effektive markedsføringsprodukter, men vi vil ikke gjøre det på bekostning av vår troverdighet.

Lukk

FORNØYD TV-PRINSESSE: Når man er prinsesse Vilde på 2,5 år, er det et must med egen stol som kan trekkes frem foran tv-en for å få med seg for eksempel filmer med andre prinsesser leid gjennom Gets filmleie eller den nye NRK-serien Tre venner. (Foto: Katrine Lunke)

Derfor velger foreldrene til Vilde denne bredbåndsleverandøren

Annonse fra Get

Topp bredbåndshastighet på nettsurfing og et tv-tilbud det er lett å finne frem i. Det er nøkkelen til familiekosen når Vilde (2,5 år) dyrker sine helter Karsten og Petra, far ser norsk seriefotball og mor velger romantiske komedier på filmleie.

Bredbånd fra Get

- Har du Get trenger du ikke grave opp hagen eller legge nye kabler hjemme for å ha fremtidens fibernett

- Vi hjelper deg om du opplever utfordringer med den trådløse dekningen

- Vi gir deg og familien nok hastighet, selv om dere er mange på nett samtidig

Les mer om bredbånd fra Get på get.no/fiber

Mens storesøster Vilde er tv-sjef i eneboligen på Gimlekollen i Kristiansand, nyter pappa Thomas Andreassen og mamma Nina Gausdal noen rolige sofaminutter etter barnehagehenting.

– Vilde har ofte en liten tv-stund for å roe ned etter en lang barnehagedag. Vi bruker opptaksfunksjonen til å ta opp barne-tv så hun kan se programmene når det passer oss, forteller mamma Nina, som har vært bredbånds- og tv-kunde hos Get siden de flyttet inn i eneboligen på Gimlekollen for tre år siden.

Velg de tv-kanalene du elsker og skreddersy ditt tv-tilbud med Get

– Har all den farten vi trenger på nett

Familien på fire har imidlertid ikke manglet tilbud fra andre leverandører av bredbånd.

– Selgerne kommer både på døra og er på telefonen. Vi hører for eksempel at det snakkes om at man kan få høyere hastighet på internett, men vi har all farten vi trenger. Vi surfer mye, og det fungere helt topp, forteller Nina. Det var imidlertid flere grunner enn god surfehastighet som gjorde at familien valgte å fortsette som Get-kunder da de for tre år siden flyttet til Gimlekollen.

– Det er lettvint å finne frem i tv-tilbudet, og fjernkontrollen er enkel å bruke. Dessuten bruker vi Get Sky til å lagre bilder så vi er sikre på at vi aldri mister noen. Konseptet er genialt, å enkelt kunne sikre alle familiebildene, sier Nina.

Sjekk hvilket bredbåndstilbud fra Get som passer i ditt hjem

Løser alt av utfordringer på chat

Selv om familien er fornøyde kunder, hender det at ikke alt går helt knirkefritt. Som for eksempel da familien fikk ny tv-boks fra Get. Den dukket opp uten ny fjernkontroll.

– Vi fikk Get boks II, men hadde gammel fjernkontroll. Da chattet jeg med kundesenteret, og jeg fikk raskt tilsendt ny fjernkontroll. Det var helt supert. Kundestøtten hos Get er faktisk veldig bra. Jeg har fått raskt svar gjennom å chatte de gangene det har vært noe som ikke fungerer, sier Nina.

Tv-kos for hele familien

Mens eldstedatteren Vilde (2,5 år) ofte får lov å bestemme hva familien skal se sammen (for eksempel Karsten og Petra på julaften), så er søndagskvelden forbeholdt mor og far og tv-komedier.

– Når barna er i seng, så er det koselig søndagskveld foran tv-en. Da ser vi først 71 grader nord og så komiserien Neste Sommer og Helt Perfekt med Thomas Giertsen, forteller Thomas.

I tillegg blir Gets filmleie flittig brukt til helgeunderholdningen for de store.

– Vi har særlig brukt mye filmleie på fredager og lørdager. Der finner vi det meste av filmer, jeg synes nye titler kommer raskt på Get-boksen, sier Nina, som mener å huske at den siste de så var den norske bilkomedien Burning 2, Thomas sitt valg.

– Ellers går det mye i romantiske komedier når jeg velger. Og når Vilde velger, så blir det jo filmer med prinsesser, sånn som Frost, sier Nina.

Slik ser du tv hvor og når du vil med Get

– Bruk oss og vår tv- og bredbåndskompetanse!

Gets salgssjef i Arendal, Andreas Frivold

Gets salgssjef i Arendal, Andreas Frivold, satser mye på å følge opp både barnefamilier og andre kunders tv- og bredbåndsbehov.

– Vi investerer i fremtidens bredbåndsløsninger for å sørge for en best mulig trådløs opplevelse for våre kunder, både nå og i tiden som kommer, sier Frivold.

Frivold og hans Get-kollegaer jobber for at Get hele tiden skal yte ”det lille ekstra”.

– Vi leverer produkter som skiller seg ut ved å være mer fleksible, for eksempel ved at kundene selv kan velge kanaler og innholdet i tv-pakkene sine. Også gir vi kundene god rådgivning om riktig bredbåndsutstyr fordi vi forstår hver enkelt bolig. Dårlig dekning skyldes ofte feil utstyr eller feil plassering av utstyret i huset. Bruk oss og kompetansen vi har!, oppfordrer Gets salgssjef.

Redaksjonen i Tvedestrandsposten har ingen rolle i produksjonen av dette innholdet