Hva er innholdsmarkedsføring?

Innholdsmarkedsføring er et kommersielt annonseprodukt. Det betyr at det er en kommersiell aktør som skaper innhold som er av interesse for personer som virksomheten ønsker å nå ut til. Til dette kjøper de kommersiell markedsføringsplass i nettavisers annonsebilag, skilt fra redaksjonelt innhold.

God innholdsmarkedsføring gir leserne ny kunnskap og gode opplevelser. Gjennom dette bygges en relasjon mellom virksomheten og leseren, og virksomhetens omdømme og profil utvikles. Innholdet skal gi en merverdi for leseren, uavhengig av om man ønsker å forta kjøp. Innholdsmarkedsføring bruker tekst, bilder og eventuelt video som fortellerverktøy.

Hvorfor innholdsmarkedsføring?

For 100 år siden var det kontroversielt at avisen trykte annonser i avisen. Ved introduksjon var det for mange uvant. Siden det framgikk tydelig at annonsene ikke var redaksjonelt innhold, ble dette en viktig funksjon for lokalavisen av to årsaker. Det handlet om at lokalavisen kunne utvikle en arena som samlende torgfunksjon, en arena som førte til at lokale næringsdrivende nådde ut til sine kunder med sitt budskap. Derigjennom kunne de skape grunnlag for sin virksomhet og lokale arbeidsplasser.

I tillegg utgjorde annonsene for avisen viktig finansiering av journalistikk, samtidig som redaksjonell uavhengighet ble opprettholdt. Over tid har markedsføringen utviklet seg på mange måter, og særlig den digitale revolusjonen har åpnet for nye løsninger. Vår avis ønsker å utvikle seg med lokale annonsører, og gjør dette ved å tilby markedsføringsløsninger som gir annonsørene god effekt.

Innholdsmarkedsføring er i ferd med å etablere seg som et virkningsfullt markedsføringsprodukt i både internasjonale og nasjonale medier. Gjort på riktig måte, er det vår oppfatning at dette er et godt og viktig produkt som også lokale annonsører skal få tilgang til.

Hvordan ser vi forskjell?

Innholdsmarkedsføring er et rent kommersielt produkt. Redaksjonen i vår avis har ingenting med dette å gjøre. Derfor er det også viktig at leserne ser og forstår forskjellen på redaksjonelt og kommersielt innhold. Kravet til slikt skille understrekes tydelig i de etiske retningslinjene for medier, kalt Vær Varsom-plakaten, og særlig punkt 2.6.

Kommersielt innhold skal være tydelig merket. Dette er hos oss gjort med merking på forsiden, med ordet «Annonse» i bildet. Ved å klikke på saken, kommer leseren til en side som er vesentlig annerledes i utforming enn redaksjonelt innhold. Toppen av siden er merket med «Annonsebilag», og øverst i teksten ligger en merking av at innholdet er innholdsmarkedsføring. Virksomheten som er avsender av budskapet er tydelig merket med logo.l.

Tydelighet

For vår avis er det viktig at leserne umiddelbart ser og forstår forskjellen på innholdsmarkedsføring og ordinært redaksjonelt innhold. Akkurat som for 100 år siden er avisens redaksjonelle integritet og uavhengighet er usedvanlig viktig for oss. Dersom noen opplever at skillet og merkingen er utydelig, vil vi høre det så snart som mulig. Det er viktig at lokalavisen kan tilby gode og effektive markedsføringsprodukter, men vi vil ikke gjøre det på bekostning av vår troverdighet.

Lukk

Slik blir nye Tjennaparken!

Annonse fra Activa Eiendom

Med den utrolige utviklingen Tvedestrand er inne i er det helt på sin plass at byen nå får sin egen "Beverly Hills".

Tvedestrand er inne i en rivende utvikling og det merkes også på boligmarkedet. I skråningen opp fra Tjennaparken badeland planlegges det fire nye bygg med totalt 24 leiligheter. Den sydvestvendte plasseringen nederst i Brunåsen sikrer gode solforhold, og fantastisk utsikt mot både byen og Tjennaparken.

- Det spesielle med disse leilighetene er beliggenheten. Så sentrumsnært, men allikevel med en flott utsikt. Her kan man bl.a. se alt som foregår i vannparken. Jeg tror nok nesten det vil gi litt Riviera-følelse om sommeren, sier Svein-Erik Damsgård som er eier og driver av Activa Eiendom, som er utbygger på dette prosjektet.

- I tillegg til plasseringen så får man alle de plussfaktorene som moderne bygg gir. Når man kjøper nytt kan man være helt sikker på å få godt planlagte og isolerte boliger, som gir varme og energieffektive hjem. Det kan man ikke ta for gitt når man kjøper eldre boliger, følger Damsgård opp med. 

Tjennaparken-boligprosjekt

Nytt utviklingsprosjekt med tilsammen 24 leiligheter i Tvedestrand sentrum. 

Boligene ligger i en sydvestvendt helling nederst i Brunåsen med flott utsikt og meget gode solforhold.

For mer informasjon se www.tjennaparken.no

Tvedestrand i god steam

Byggingen starter når man har nok kjøpere, men med den flotte plasseringen på leilighetene og den rivende utviklingen Tvedestrand er inne i om dagen er ikke det noe som ødelegger nattesøvnen til Damsgård.

Jeg har stor tro på Tvedestrand og synes vi er inne i en veldig god steam. Tidligere hadde jeg følelsen av at vi kanskje lå litt etter en del av de andre sørlandsbyene, men nå skjer det så mye her både med utbygging av veier, skoler, næring osv. at utviklingen her sannsynligvis ligger et stykke foran en del andre.

Damsgård mener alle de planlagte utbyggingene og nyetableringene man nå ser konturene av i stor grad vil bidra til et vesentlig endret Tvedestrand om ti år.

- De neste ti årene vil byen endre seg mye mer enn den har gjort i løpet av mange tiår tilbake, sier Damsgård ivrig. Han synes det er spennende å se alle prosjektene som nå etter hvert er i ferd med å materialisere seg.

Mange av leilighetene er solgt og det er snart byggestart!

Svein-Erik Damsgaard

Nye naboer

For Damsgård er det litt ekstra spennende med Tjennaparken-utbyggingen, han bor nemlig selv i Brunåsen og vil bli en av de nærmeste naboene til bygningene og de som velger å etablere seg her.

- Det er et godt sted å bo dette, det er vel jeg et bevis på selv, sier utbyggeren. På spørsmål om hvem han håper å få som nabo svarer han at han tror dette egentlig er leiligheter som kan passe de fleste.

- Jeg håper vi klarer å få til en god miks av mennesker i forskjellig aldre her. Bygningene er utformet med alle fasiliteter, heis, garasjer m.v. og plasseringen gjør at det passer for mennesker i de fleste livsfaser.

Nederst i saken kan du se hvordan de flotte leilighetene vil bli seende ut inne. 

Det er også mulig å lese mer om prosjektet her.

Redaksjonen i Tvedestrandsposten har ingen rolle i produksjonen av dette innholdet