I forslaget til statsbudsjett for 2022 ønsker regjeringen følgende endringer i sentrale avgifter:
Alkohol:
Avgiftene på alkohol økes med rundt 1,3 prosent.
Type | 2021 | 2022 |
Brennevin (per volumprosent per liter) | 8,11 kroner | 8,22 kroner |
0,7-2,7 prosent (liter) | 3,27 kroner | 3,31 kroner |
2,7-3,7 prosent (liter) | 12,28 kroner | 12,44 kroner |
3,7-4,7 prosent (liter) (vanlig butikk-øl) | 21,27 kroner | 21,55 kroner |
4,7-22 prosent (per volumprosent per liter) | 4,76 kroner | 4,82 kroner |
I tillegg til alle satsene som er omtalt i denne saken, kommer merverdiavgiften (moms) på 25 prosent (avgift på avgift).
Det betyr at alkoholavgiften for én liter vanlig pils reelt er ca 30 kroner, mens staten tar over 60 kroner i alkoholavgift for én flaske rødvin.
PS! Nordmenns alkoholforbruk gir rundt 13,2 milliarder kroner i inntekter til staten - pluss moms. Det utgjør i snitt 3700 kroner i året for hver voksne person.
Så mye dyrere blir faktisk en vinflaske
For brennvin, vin og sterkøl varierer avgiften med alkoholstyrke på hver enkelt flaske.
For eksempel har en rødvinsflaske med 13 prosent, høyere avgift enn en hvitvinsflaske med 11 prosent. Utregningsmetoden er:
Alkoholavgift * 1,25 [moms] * alkoholprosent * 0,7 [liter per flaske]
Eksempler med 2020-avgiftsnivå:
Rødvinsflaske med 13 prosent:
5,29 * 1,25 * 13 * 0,7 = 60,17 kroner
Hvitvin 11 prosent:
5,29 * 1,25 * 11 * 0,7 = 50,91 kroner
Vodka 40 prosent:
8,11 * 1,25 * 40 * 0,7 = 283,85 kroner
Tobakk
Prisene for tobakk øker i all hovedsak med rundt 6,5 prosent.
Type | 2021 | 2022 |
Sigarer (100 gram) | 277 kroner | 295 kroner |
Sigaretter (100 stk) | 277 kroner | 295 kroner |
Røyketobakk (100 gram) | 277 kroner | 295 kroner |
Skråtobakk (100 gram) | 113 kroner | 120 kroner |
Snus (100 gram) | 85 kroner | 90 kroner |
Totalt tjener staten rundt 6,4 milliarder kroner på nordmenns tobakkforbruk - pluss moms.
Drivstoff
Regjeringen fortsetter å trappe opp den generelle CO2-avgiften kraftig, og det betyr også at CO2-avgiften øker for drivstoff.
For bensin økes avgiften fra 1,37 til 1,78 kroner per liter (+30 prosent). For diesel øker den fra 1,58 til 2,05 kroner.
I tillegg justeres den rene veibruksavgiften slik:
Bensin:Fra 5,01 til 5,08 kroner per literDiesel:Fra 3,58 til 3,65 kroner per liter
Totalt betyr det at pumpeprisen på bensin vil øke rundt 60 øre, og diesel rundt 69 øre.
Veibruksavgiften gir staten drøyt 13 milliarder kroner i inntekter - pluss moms.
Trafikkforsikringavgift - elbilsmell
Trafikkforsikringsavgiften, tidligere kjent som årsavgiften, endres nå slik at elbiler og biler med forbrenningsmotor behandles likt. Det betyr en massiv økning i avgiften for elbiler. Dette er en avgift som betales per dag bilen er registrert.
For elbiler utgjør det rundt 900 kroner i året.
Trafikkforsikringsavgift:
Kjøretøytype | 2021 | 2022 |
Bensinbiler og dieselbiler med fabrikkmontert partikkelfilter | 8,4 kroner | 8,25 kroner |
Dieselbiler uten fabrikkmontert partikkelfilter | 9,80 kroner | 9,67 kroner |
Motorsykler | 5,85 kroner | 5,93 kroner |
Elbiler | 5,85 kroner | 8,25 kroner |
Trafikkforsikringsavgiften sikrer staten rundt 9,5 milliarder kroner i året.
Elavgiften kuttes mindre enn varslet
2021 har vært året hvor nordmenn har opplevd historisk høye strømpriser, og nå tar regjeringen grep for å minke avgiftene:
Regjeringen nedjusterer elavgiften med 1,28 øre, fra 16,69 til 15,41 øre. Elavgiften er momsbelagt, og blir derfor i realiteten 19,26 øre per kWh. Kuttet er noe lavere enn det som var meldt på forhånd.
Staten tjener rundt 11 milliarder kroner i året på elavgiften - pluss moms.
Forslaget til Statsbudsjettet for 2022 er laget av Solberg-regjeringen, men vil kunne endres av ny regjering før det vedtas av Stortinget før jul. Ny regjering har ikke tid til å lage et helt nytt budsjett, og hovedtrekkene vil derfor trolig bli de samme.