Nesten halvparten av alle nordmenn synes det er slitsomt å kjøre bil i utlandet. Likevel er det mange som leier bil.
– Stress ned og hold fartsgrensene. Husk at utenlandske sjåfører ikke nødvendigvis tenker som deg selv i trafikken, sier Trygg Trafikk.
En fersk undersøkelse utført av TNS Kantar for Europeiske Reiseforsikring og Trygg Trafikk viser at 48 prosent synes det er slitsomt å kjøre bil i utlandet fordi trafikken er annerledes. Over halvparten velger likevel å leie bil.
– Kjører du i utlandet, må du bruke alt du har lært om trafikk. Du kan absolutt ikke kjøre på autopilot, men være enda mer oppmerksom enn hjemme. Dette gjelder i enda større grad når du kjører en ukjent bil, sier Ann-Kathrin Årøen, kommunikasjonssjef i Trygg Trafikk.
Feriesjåføren – en mønstersjåfør?
Thailand, Italia og Hellas er blant landene som er kjent for heftig trafikk. 31 prosent av de spurte mener at folk kjører fortere i utlandet enn hjemme, og like mange opplever kjørekulturen som verre enn hjemme. Mange frykter også en ulykke.
Men nordmenn på ferie opplever seg selv nærmest som mønstersjåfører: 9 av 10 sier nemlig at de i liten grad lar seg friste til å tråkke litt ekstra på gassen i utlandet. 61 prosent avviser tanken totalt.
– Det er fint folk sier de holder fartsgrensene, men vi vet at mange i virkeligheten kjører mye fortere på motorveiene i utlandet enn de ville gjort hjemme. Fart er årsaken til mange av de alvorligste ulykkene. Senk derfor farten og ta det med ro. Det kan utgjøre en livsviktig forskjell, uttaler Årøen.
- Les også: Dette må du vite før du kjører i Europa
Tenk sikkerhet
Forsikringsselskapene får innmeldt ulykker fra utlandet hver eneste dag. Fra hudavskrapninger og mindre alvorlige bruddskader til alvorlige blødningskader, skader på indre organer og hodeskader. I verste fall dødsfall.
– De mest alvorlige trafikkulykkene er heldigvis i mindretall, men de blir innmeldt fra hele verden, fastslår Emma Elisabeth Vennesland, assisterende informasjonsdirektør i Europeiske Reiseforsikring.
Hun råder nordmenn på ferie i utlandet til å opptre defensivt i trafikken.
– Det er et utrolig komplisert trafikkbilde i utlandet, og ikke den samme respekten for trafikkreglene som vi er vant til i Norge. Grønn mann i utlandet betyr ikke at man kan krysse veien uten å forsikre seg om at bilene faktisk stopper, sier påpeker Vennesland. (ANB)