Bygget drømmebilen

De få originale IROC 911-ene som fortsatt finnes igjen selges for millionbeløp, så da var det bare å finne fram verktøykassa å bygge en selv.

De få originale IROC 911-ene som fortsatt finnes igjen selges for millionbeløp, så da var det bare å finne fram verktøykassa å bygge en selv. Foto:

Av
Artikkelen er over 7 år gammel

Lasse (39) hadde rett og slett ikke noe valg.

DEL

(Siste) [BROOM.NO] Der noen anser oppgaven som umulig, og rett og slett gir opp, finnes det andre som ikke gir seg. Ikke på blanke møkka.

Det er sånne mennesker som ser et lys i den tunnelen hvor vi andre kun ser stappmørke. Lasse Hansen, 39 år, IT-medarbeider til daglig og bosatt i Asker, tilhører definitivt den typen mennesker som ikke gir seg så lett ...

Hans drømmebil er Porsche, men ikke hvilken som helst. Nei da – liksom for å legge lista ekstra høyt forelsket han seg fullstendig i 911 RSR IROC.

Sjelden og dyr

Det en bil som det totalt ble bygget 15 eksemplarer av i tidsrommet 1973/1974 og som ble brukt i racing. Hvor mange av disse som finnes nå vet trolig ingen, men det er grunn til å anta at antallet er blitt betydelig redusert. Det går gjerne slik med racingbiler ...

Det går alle fall årevis mellom hver gang det dukker opp en slik bil til salgs. Og prislappen er da på et antall millioner de aller færreste av oss dødelige er i stand til å betale – uansett hvor mye man ønsker seg en.

Så hva gjør man?

Man kan jo gjøre so Lasse. Nemlig å bygge sin egen.

Men la oss aller først ta en titt på hva slags bil en Porsche 911 RSR IROC egentlig er:

IROC (International Race of Champions) er en slags racingserie hvor de aller beste førerne fra forskjellige racing-grener konkurrerer mot hverandre. Vi snakker Formel 1-, Nascar-, spors car- og Indycarførere.

Den beste av de beste skulle kåres og man trengte skikkelig redskap.

Første gang var 1974. Bilen som ble brukt var en spesiell fabrikkbygget Porsche RSR som var laget for denne prestisjetunge serien i kun 15 eksemplarer. 12 racebiler og tre reservebiler.

Farge-TV

Alle bilene var prikk like – så førerne skulle konkurrere på helt like vilkår. Absolutt eneste forskjellen var setejusteringen. Og fargen. Fragen var for at publikum skulle kunne skille bilene fra hverandre så klart. En enda viktigere grunn sies å ha vært farge-TV – som da var helt nytt og revolusjonerende i 1974.

1974 er også det eneste året Porsche ble brukt i IROC-serien, som senere utelukkende har vært kjørt med amerikanskproduserte doninger.

De originale IROC-bilene hadde 3-liters motor, med dobbelt tenningsanlegg og mekanisk bensininnsprøytning. Effekten på disse var 330 hk ved 8000 o/min – uten turbo.

Spreke greier, med andre ord. Men altså ikke lett å oppdrive.

Les mer om Porsche 911 i vår bruktbilguide her:

Bare en ting å gjøre...

Det var dermed bare en ting å gjøre for Lasse. Nemlig å knuse sparegrisen, trekke på seg kjeledressen og finne fram verktøykassa. Som tenkt, så gjort.

Bilen Lasse har bygget sin IROC 911 på er i utgangspunktet en 1978-modell 911 SC.

– Fordelen med den var at den allerede var breddet. Bakdelen var at den hadde takluke.

– Utover takluka har jeg lagt vekt på å få den så autentisk som mulig eksteriørt – med korrekte dekaler og det hele, forteller en fornøyd og stolt bileier.

– Samtidig må jeg innrømme at den rent teknisk avviker noe. Rett og slett for min egen glede- og kjørbarhetens skyld.

– Skal man først bygge drømmebilen så må den jo være slik jeg vil ha den, mener han.

Les hele saken på broom.no!

(ANB)

Artikkeltags

Kommentarer til denne saken