Disse matgigantene har fått en opptur

Rema 1000, Kiwi og Extra øker alle markedsandelen sin.

Rema 1000, Kiwi og Extra øker alle markedsandelen sin. Foto:

Av
Artikkelen er over 1 år gammel

Lavpriskjedene Kiwi, Rema 1000 og Extra er de eneste dagligvarekjedene som tar markedsandeler i Norge for tiden.

DEL

(Siste) (Nettavisen) Samtidig taper supermarkedkjeder som Meny og Coop Mega terreng. Det viser de siste tallene fra markedsundersøkelsesbyrådet Nielsen onsdag, som måler utviklingen i dagligvarebransjen så langt i år.

Extra øker andelen sin med 0,5 prosentpoeng, men dette er godt hjulpet av butikker fra andre kjeder i Coop-konsernet. Det gjelder spesielt Prix, som går mest tilbake av alle kjedene i Norge så langt i år.

Extra har imidlertid organisk vekst også uten skiltbyttene.

– Vi er fortsatt lillebroren i bransjen, men med den farten vi har nå kommer Extra til å bli vekstvinner for hele 2018, sier Extra-sjef Christian Hoel til Nettavisen.

Kiwi er den av kjedene som har størst organisk vekst, altså vekst i eksisterende butikker, og øker andelen sin med 0,4 prosentpoeng.

– Kiwi møter svært tøffe tall fra tidligere i år, og vi er derfor strålende fornøyd med å ha den suverent høyest organiske veksten i hele dagligvaremarkedet, sier Kiwi-sjef Jan Paul Bjørkøy.

Også Rema 1000 øker andelen sin med 0,4 prosent og fortsetter den gode utviklingen kjeden har hatt siden det elendige året i fjor.

– Også denne gangen vil vi rette en stor takk til kundene våre fordi de velger å handle hos oss. Nok en periode med framgang er motiverende, og det viser at vi er på rett vei. Vi vil selvsagt fortsette å gjøre alt vi kan for å kunne ha bare lave priser, sier Mette Fossum i Rema 1000.

Ingen andre dagligvarekjeder har imidlertid framgang. Tross en sterk sommer for lokalbutikkene står Joker og Matkroken på stedet hvil. Det samme gjør Obs og Spar. Coop Marked, Bunnpris, Coop Prix samt supermarkedskjedene Meny og Coop Mega taper også terreng.

Meny, Norges fjerde største dagligvarekjede, er ned hele 0,3 prosentpoeng, en utvikling som har pågått over en lang periode.

Av de tre store dagligvarekonsernene går både Rema 1000 og Norgesgruppen fram, mens Coop går tilbake.

Kommunikasjonssjef Harald Kristiansen i Coop sier det er to enkle grunner til at Coop totalt sett går tilbake med 0,3 prosentpoeng.

– Vi møter våre egne sterke tall fra fjoråret, og vi åpner for få nye butikker sammenlignet med våre konkurrenter. Som analyseselskapet Nielsen også påpeker, påvirkes utviklingen i markedsandeler av endringer i antallet butikker. Her skal vi bli flinkere og planlegger for en rekke butikketableringer over hele landet de neste årene, sier Kristiansen til Nettavisen. (ANB)

Artikkeltags