Lyngør isolert av sjøisen

I går var hele Lyngørsundet dekket av is, men isen var ikke tykkere enn at en del båter kunne komme fram, ifølge Anders Marcussen i Lyngør vel.

I går var hele Lyngørsundet dekket av is, men isen var ikke tykkere enn at en del båter kunne komme fram, ifølge Anders Marcussen i Lyngør vel.

Artikkelen er over 9 år gammel

Rutebåten stoppes av ismassene mellom Gjeving og Lyngør. Skolebarna får fri, og helikopter må brukes til syketransport.

DEL

Sørlandets Maritime måtte i går gi opp å kjøre rutebåten Gjeving og Lyngør på grunn av mye is på fjorden. Det betyr blant annet at skolebarna i Lyngør må være hjemme, dersom de ikke får privat båttransport.

Ordfører Jan Dukene engasjerte seg i denne saken i går, etter at han fikk vite at rutebåten hadde stoppet.

Han forteller til Tvedestrandsposten at kommunen blant annet har varslet AMK på sykehuset i Arendal, om at det må brukes helikopter ved eventuelle utrykninger til Lyngør. Ellers er en Lyngørbeboer som trenger fast tilsyn av hjemmesykepleien, flyttet til fastlandet.

Strenge regler

Ordføreren forteller også at han har vært i kontakt med Skipskontrollen i Kristiansand for å høre om andre lokale båter kan få dispensasjon for passasjerkjøring i en overgangsperiode. Her er det imidlertid så strenge regler at det i praksis ikke vil la seg gjøre, ifølge ordføreren.

Han har også sjekket med fylkeskommunen om Sørlandets Maritime kan påleggges å stille med en båt som kan brukes med de nåværende isforholdene.

Da Sørlandets Maritime fikk konsesjon på disse båt-rutene i Tvedestrand, ble det presisert at «båten må være egnet til å gå i is av moderat tykkelse.».

Dukene forteller imidlertid at samferdselsavdelingen i fylkeskommunen mener at isforholdene nå er så vanskelige at Sørlandets Maritimine ikke kan pålegges å finne en løsning.

Kommunens ansvar

Samtidig mener fylkeskommunen at det er kommunens ansvar å holde en råk ut til øyene.

- Kan ikke kommunen leie en isbryter?

- Nei, det er ikke aktuelt slik jeg ser det nå. En råk fryser jo fort igjen, og en slik isbryter må i tilfelle bli liggende her i distriktet, svarer ordføreren.

Dukene trekker fram at han hadde en god dialog med Lyngør vel i går, og at han vil ha åpen linje til velforeningen 24 timer i døgnet i dagene framover.

Lyngør I måtte gi opp

Det er Lyngør I som har trafikkert strekningen Gjeving-Lyngør fram til nå. I følge daglig leder Frode Hansen i Sørlandets Maritime, har båten et åpent kjølesystem, og får problemer når isen er som tykk «slush», slik som nå.

Allerede søndag pakket isen seg så mye mellom Gjeving og Lyngør at båtselskapet besluttet å innstille båtruten inntil videre. Velforeningen ble varslet om at det ikke ville komme noen rutebåt til Lyngør mandag.

Flink går til Sandøya

Båttrafikken i Hagefjorden går som normalt, iallfall foreløpig. I følge Frode Hansen anløper Flink alle de tre faste havnene på Sandøya, det vil si Haven, Sandøykilen og Hauketangen. For ca. tre uker siden kom båten ikke inn til Sandøykilen noen dager på grunn av isforholdene, men det var ikke problem i går.

Flink, som er en mye større båt enn Lyngør I, kan imidlertid ikke kjøres til Lyngørfjorden for å ta turer mellom Gjeving og Lyngør.

- Vi må ha Flink i Hagefjorden, og det er mye is mellom Hagefjorden og Lyngør, så vi kommer ikke fram den veien, sier Frode Hansen.

Snart gå over fjorden?

Det er meldt fortsatt kaldt vær og østlig/nordøstlig vind i dagene framover. Det betyr sannsynligvis enda mer is, og Frode Hansen tror snart det kan være mulig å gå over isen mellom Lyngør og Gjeving.

Han legger til at hvis vindretningen snur til sør- sørvest, kan isen raskt forsvinne igjen.

- Isforholdene på sjøen endrer seg raskt. Det forandrer seg fra dag til dag, fastslår Frode Hansen i Sørlandets Maritime.

Privat transport

Fredrik Brodersen har en 45 fots skøyte som gikk greit i isen mellom Lyngør og Gjeving i går.

Brodersen brukte denne skøyta til å hente sine ansatte på seilmakerverkstedet til og fra jobb. Han forteller at han også fraktet familiemedlemmer som skulle på jobb i går, og han tok med seg skolebarna.

Han forteller at han vil fortsette å kjøre denne båten som «lystbåt» de nærmeste dagene.

- Jeg kan ta med alle som jeg har lyst til å ta med, sier Brodersen.

Han legger til at han også kan kjøre i nødsfall.

Tvedestrandsposten får opplyst at det også er flere andre lokale båter som kan kjøre i såpass mye is som det var i går.

Artikkeltags