Lover «miljøbuss»

Må fjerne reklame? RTB-direktør, Kjetil Skjeie og leder av driftsselskapet Kjell Trygve Grunnsvoll, presenterte før jul den nye MiljøXpressen som trafikkerer Kristiansand-Oslo.  Hvis Forbrukerombudets vedtak blir stående må det prangende navnet MiljøXpressen fjernes.

Må fjerne reklame? RTB-direktør, Kjetil Skjeie og leder av driftsselskapet Kjell Trygve Grunnsvoll, presenterte før jul den nye MiljøXpressen som trafikkerer Kristiansand-Oslo. Hvis Forbrukerombudets vedtak blir stående må det prangende navnet MiljøXpressen fjernes. Foto:

Artikkelen er over 10 år gammel

En ny RTB-buss med navnet «MiljøXpressen» skal fra og med i dag kjøres i rute mellom Kristiansand og Oslo. Men markedsføringen har vakt reaksjoner.

DEL

Forbrukerombud Bjørn Erik Thon mener at en buss som går på vanlig diesel ikke kan markedsføres som en miljøbuss.

Alle forurenser

Han uttalte til NRK Sørlan-det i går at Forbrukerrådet vil sjekke om RTB med dette bryter markedsføringsloven.

- Problemet er å bruke begreper som «grønn» og «miljøvennlig» når det gjelder produkter og tjenester som forurenser. Og alle vet at busser forurenser, fastslår forbrukerombudet.

Kjetil Skjeie mener imidlertid at RTB har dekning for miljøbegrepet.

Han trekker fram at denne bussen, som bare er et halvt år gammel, har meget lave utslipp av forurensende eksoskomponenter, og tilfredstiller det strenge Euro 5-kravet til utstlipp.

De nyeste bussene

Han lover at det til MiljøXpressen framover skal brukes nytt og moderne materiell med markedets laveste utslippsverdier. Etterhvert vil RTB også vurdere å bruke busser med annet drivstoff enn vanlig diesel. Skjeie tror både biodiesel og gass vil være aktuelt drivstoff på bussene om noen år.

Ellers nevner Skjeie at «MiljøXpressen» innebærer bl.a. at sjåførene skal unngå mest mulig tomgangskjøring, og at rutetidene underveis er satt slik at sjåførene skal unngå stresskjøring for å holde ruta. Det betyr at turene til Oslo nok vil ta 5-10 minutter lenger tid enn det andre buss-selskaper satser på.

Starter i dag

MiljøXpressen settes altså i drift i dag. RTB har tidligere kjørt en av disse Oslo-rutene for Nettbuss. Skjeie forteller at Nettbuss sa opp denne avtalen i høst, og RTB valgte da å satse på ekspressbuss i egen regi. RTB har i den forbindelse etablert et datterselskap som også har fått navnet MiljøXpressen.

Det er fra før ca. 15 daglige bussruter mellom Kristiansand og Oslo, men RTB vil kjøre på et tidspunkt om formiddagen hvor det nå er en «åpning» i bussavgangene, i følge Skjeie. RTB-bussen vil kjøre rute motsatt vei tidlig på kvelden. Skjeie regner med at RTB vil utvide tilbudet til flere busser på denne strekningen til våren.

Ikke plassgaranti

Fiansvingen og Songe vil være stoppesteder for MiljøXpressen i tvedestrands-området, med tilbringerbuss fra sentrum. Men i motsetning til andre buss-selskaper vil ikke RTB gi noen plassgaranti på MiljøXpressen. De som vil være sikker på plass må dermed bestille billetter på forhånd.

Artikkeltags