Jordomseiling i antikvitet

Jon Håkon Hageli (t.v.), Ole Brodersen, Harald Fougner og Emil Schwabe-Hansen (ikke tilstede) er klare for jordomseiling i båten fra 1894.

Jon Håkon Hageli (t.v.), Ole Brodersen, Harald Fougner og Emil Schwabe-Hansen (ikke tilstede) er klare for jordomseiling i båten fra 1894. Foto:

Av
Artikkelen er over 9 år gammel

Den svenske losbåten «Ejdern» fra 1894 skal lose fire menn trygt mellom verdenshav, kulturer og kontinenter

DEL

Vi gir deg alt om hvordan valget påvirker deg - KUN 5 kr for 5 uker

For to år siden ble ideen om jordomseiling luftet, og noen måneder senere satt de eventyrlystne gutta seg ned for å planlegge. Neste fredag heises storseilet, og går alt etter planen, blir de ikke å se i Tvedestrand på halvannet år.

- Målet er vel å komme hjem som venner, sier Jon Håkon Hageli og smiler.

I en svensk losskøyte reiser Ole Brodersen (27) fra Lyngør, Jon Håkon Hageli (27) fra Gjeving, Harald Fougner (30) fra Bærum og Emil Schwabe-Hansen (31) fra Risør ut på jordomseiling. Håkon Gåre (28) fra Oslo henger seg på fra Kapp Verde, og overtar for Harald.

Neste fredag heises storseilet, med Skottland som første mål i kikkerten. Videre planlegger guttene å seile til mindre kjente deler av Gran Canaria, Marokko i Afrika, øya Kapp Verde og øy-riket Fernando de Noronha i Brasil.

Velger de herfra å reise langs østkysten av USA, via Grønland og hjem til Norge, regner de medå bruke et og et halvt år. Derimot, om reisetørsten ikke blir slukket, reiser de videre gjennom Panama-kanalen og krysser Stillehavet.

Denne ruten er mer åpen, og kan ta mellom hele to og tre år.

- Vi får se hvor gøy det er, sier de og virker avslappet med tanken på å være borte så lenge.

Fra idé til planlegging

Da Jon Håkon Hageli importerte den svenske losbåten i 2006 som antikvitet, var ikke planen i første omgang å reise med båten jorda rundt.

Båteieren som bodde i båten over lengre tid ved Aker Brygge i Oslo, får likevel æren av reisefølget for å ha kommet på den sprelske ideen.

For to år siden dukket tanken opp i det fjerne. Et halvt år se-nere satt gutta seg ned for å planlegge turen mer i de konkrete rekker.

- På det tidspunktet var vi klinkende edrue, forsikrer Ole oss, og ler.

Historier om liknende båter som hadde fullført jordomseiling, var til inspriasjon for de båtinteresserte. Disse båtene er likevel nyere enn «Ejdern».

- Faren min er seilmaker, og flere av oss har vokst opp på trebåtfestivalen. Dette blir derfor spsielt for oss på mange måter sier Ole.

Forberedelsestid

Til tross for at selve ideen høres sprø ut, er «gutta» jordnære og seriøse.

Ved hjelp av båtinteresserte familier, har de opparbeidet seg mye informasjon og kunnskap før reisen.

- Vi fikk blant annet en hel pall med kart, sier Ole og illustrerer høyden med hendene sine.

Vaksinene er tatt, og forsikring undertegnet. Storseilet har Jon Håkon og Ole, sammen med Oles far, forbedret, og skal nå tåle hardt vær og vind.

Oppgavefordelingen ombord er også avklart; Ole er stuert og ansvarlig for matlaging ombord, mens Emil er navigatør. Jon Håkon «har hele båten i hue» og er derfor skipper.

Harald er skipslege, di-plomat, forteller og loggbokfø-rer; en rolle Håkon overtar senere.

Kameratene har reist på flere «teambuildingsturer» sammen, og har hatt flere planleggingsmøter. Til og med et «forventningsavklaringsmøte» (!).

Forventninger

- Hva kom dere fram til da?

- At det er viktig å ikke ha for høye forventninger, sier Jon Håkon.

Seilerne har bestemt seg for å reise til steder hvor man ikke nødvendigvis kommer seg med charterfly, eller hvor «150 andre norske båter ligger ankret».

De er opptatt av å seile på gamlemåten, det vil si uten motor. Dette har både økonomiske og miljømessige aspekter.

- Det virker veldig behagelig å ikke stresse, men bare vente på vind, sier Harald.

- I tillegg er det litt stil over det; litt seilteknisk, legger Jon Håkon til.

Årene kan faktisk bli brukt på vei inn i havneområder, om det skal være nødvendig.

- Kontra plastbåter, blir trebåter ofte svært godt tatt i mot i andre land. Dette er ikke mindre gjeldene med vår farkost, sier Ole.

Utfordringene

Visjonærene er ikke blinde på at det vil dukke opp utfordringer i løpet av turen.

- Den første stormen vi møter på, vil nok bli litt hard, forteller Jon Håkon.

Det verste vil nok etter hvert være synet av hverandre, spår de.

- Vi er veldig forskjellige, samtidig går vi godt i sammen. Men det blir jo som fire menn i et ekteskap, sier Jon Håkon.

- Men er vi bevisste på å vise hensyn og være høflige mot hverandre, går det nok greit, sier Harald.

Altfor opptatt av moderne bekvemmeligheter er de ikke, og ser fram til å skru av mobilen og være logget av fra facebook.

- Det blir bra å få litt andre verdier; flott å være litt utilgjengelig over en lengre periode, mener Harald.

Mat hevder de ikke vil bli et problem, og lever gjerne på ris og fisk over en lengre tidsperiode. Tre uker sammenhengende blir det lengste opppholdet på havet.

Satelittelefon og modem

Helt utilgjengelige blir de likevel ikke. Satelittelefon og modem gjør at familien kan kontakte dem - men til avsatt telefontid!

Etter forrige lørdags avskjedsfest, har det begynt å gå opp for seilerne at de nå snart skal forlate venner, familie og Norge.

- Alle er egentlig positive til at vi reiser, de fleste er faktsik litt misunnelige, forteller Harald.

Eventyrseilerne kan du følge på internettsiden www.ejdern.no.

Artikkeltags