Demonterer Risøybrua bit for bit

Risøybrua demonteres bit for bit, og delene fraktes til Nybrygga på Gjeving.

Risøybrua demonteres bit for bit, og delene fraktes til Nybrygga på Gjeving. Foto:

Artikkelen er over 5 år gammel

Den som vil spasere på Risøybrua nå, kan ta turen til Nybrygga. Dit blir den fraktet stykkevis og delt på lekter, og etterlater seg et stadig større gap mellom Risøya og fastlandet.

DEL

Kommunens mann, Kåre Lillebø, som skulle ut og se til en pumpestasjon ved folkehøyskolen onsdag, syntes det var blitt litt i lengste laget å hoppe, så han fikk i stedet haik med båten til Brødrene Vatnes rørleggere.

Følger med fra båter

Både Risøy forlkehøyskole og Kystleirskolen er i drift som vanlig, og flere båter med ivrige roere passert under brua under oppsyn av Olaf Trysnes i førerbåten.

Sikkerhet

Før brua ble stengt, plasserte Østre Agder Brannvesen en brannbil på idrettsplassen.

Skulle det bli bruk for legehelikopteret, har det er hav av plass å lande på.

Stengt i flere måneder

Oppgraderingen av brua skal holde på frem til 15. januar. Frem til da blir det båtskyss mellom øya og fastlandet.

Bruprosjektet har en kostnadsramme på ca 11 millioner. I tillegg kommer kostnader til beredskap, båttransport med mer.

Brua er i dag svært svak med kun 6 tonns bæreevne, og skal forsterkes slik at den tåler 10 tonns aksellast og 50 tonns totalvekt. Eksisterende brudekke med kabel, hengestenger og tverrbærere skal rives.

Fra tre til asfalt

Det gamle dekket er et tredekke.

Dette skal erstattes med asfaltdekke. Dessuten skal det monteres nytt rekkverk over brua.

Eksisterende tårn skal beholdes, men forsterkes og overflatebehandles.

Artikkeltags