Aust-Agders mest ulykkesbelastede vei

I går omkom en person på E18 forbi Songe. Dette er dessverre langt fra den første dødsulykken på denne strekningen.

I går omkom en person på E18 forbi Songe. Dette er dessverre langt fra den første dødsulykken på denne strekningen. Foto:

Av
Artikkelen er over 5 år gammel

Gårsdagens dødsulykke på E18 ved Songe føyer seg inn i en rekke alvorlige møteulykker på denne strekningen de siste årene. Dessverre er den neppe den siste. Forrige uke avgjorde nemlig vegvesenet å skrinlegge planene om midtdeler på strekningen.

DEL

E18 mellom Kristiansand og svenskegrensen regnes for å være den veien i Norge som har flest drepte pr antall kilometer. I en oversikt NRK Telemark kom med i 2012, med tall hentet fra Statens vegvesen, kom det frem at det i årene 2007 til 2011 omkom flere på E18 gjennom Aust-Agder, enn i Telemark og Vestfold.

Og i følge en artikkel i Fædrelandsvennen i dag er det den 11 kilometer lange strekningen mellom Akland og Lunde som er den mest ulykkesbelastede i hele Aust-Agder. I følge avisen har fire personer mistet livet her siden 2005.

Les også: En person omkom i dramatisk trafikkulykke

Tre omkomne på fire dager

Akland - Lunde er ikke den eneste trafikkfarlige strekningen på E18 gjennom fylket. Bare i 2007 omkom det sju personer på E18 i Aust-Agder. Hele fem av de drepte dette året omkom i trafikkulykker på E18 i Tvedestrand.

Les også: Fem trafikkdrept i Tvedestrand

I september 2007 skjedde det to dødsulykker med fire dagers mellomrom. I den ene ulykken kolliderte en personbil med et vogntog i Songedumpa. En eldre kvinne omkom.

Kun fire dager senere omkom en 18 år gammel gutt og en 50 år gammel kvinne, begge bosatt i Arendal kommune, i en kraftig kollisjon på E-18 i Holt.

Skrinla opprustingsplaner

Siden 2007 har standarden på E18 gjennom Aust-Agder fått seg et løft etter at den nye firefelts E18 fra Grimstad og vestover sto ferdig i 2009.

Og i 2018 vil forhåpentligvis den nye E18 mellom Tvedestrand og Arendal være ferdig. Det var i sammenheng med dette prosjektet at det inntil nylig forelå konkrete planer om en opprusting av strekningen Vinterkjær – Tvedestrand. Planarbeidet startet våren 2013. Meningen var å dimensjonere hele strekningen for midtrekkverk, innføre en fartsgrense på 90 km/t, ha flere strekk med tre felt, samt anlegge et toplanskryss på Vinterkjær. Men det ble med planene. For en uke siden ble nemlig hele oppgraderingen skrinlagt.

Les også: Skrinlegger E-18 planer

Håper å være inne på NTP i 2017

Årsaken er at regjeringen ønsker en sammenhengende motorvei med 110 km/t fra Kristiansand til Oslo. Dermed vil en oppgradering av strekningen Vinterkjær – Tvedestrand kun være midlertidig, og til det er den for dyr.

- Etter å ha jobbet en stund med dette, så vi at prosjektet blir for kostbart, sier prosjektleder i Statens vegvesen region Sør, Harald Tobiassen til fvn.no.

Dermed ligger en oppgradering av E18 forbi Songe et godt stykke inn i fremtiden.

Risørs ordfører Per Kristian Lunden uttalte til Aust Agder Blad tidligere denne uken, at målet er å komme inn på Nasjonal Transportplan i 2017 – 2018.

Dobbel heltrukken midtstripe

I dag er det kun mellom Angelstad og Rømyr det er midtdeler på strekningen Akland – Tvedestrand. Flere strekk har imidlertid dobbel heltrukken midtstripe, som gir varsellyd ved krysning. Stedet der dødsulykken skjedde i går, er et av de få stedene som ikke har en slik midtstripe.

Artikkeltags