Veistubben som er glemt av alle: 2. juli er det bom stopp her

Mørke skyer i horisonten: Området fra Rømyr til Nygård og Holt har alltid hatt en sterk tilknytning til hverandre. Nå frykter beboere på begge sider at de vil miste veiforbindelsen. I bakgrunnen dagens E18, som sperres ved Nygård, der bildet er tatt. Oppe til høyre sees utsprengningene etter den nye E18. Foto: Olav Loftesnes

Mørke skyer i horisonten: Området fra Rømyr til Nygård og Holt har alltid hatt en sterk tilknytning til hverandre. Nå frykter beboere på begge sider at de vil miste veiforbindelsen. I bakgrunnen dagens E18, som sperres ved Nygård, der bildet er tatt. Oppe til høyre sees utsprengningene etter den nye E18. Foto: Olav Loftesnes

Artikkelen er over 1 år gammel

Morten Foss (Sp) mener både politikerne og administrasjonen har sovet i timen, og at det er årsaken til at 23 husstander mellom Rømyr og Nygård fra 2. juli må kjøre en omvei på 6,3 kilometer for å komme seg til Holt.

DEL

I forrige uke inngikk Nye Veier en avtale med fylkeskommunen om å gi 49,9 millioner kroner til ferdigstillelse av alle lokalveiene som er berørt av nye E18 mellom Tvedestrand og Arendal. Avtalen må godkjennes av politikerne.

Først av samferdsels- og miljøkomitéen i Aust-Agder, før en endelig avgjørelse tas av fylkestinget 18. juni.

Lang omvei

- Det må ikke skje, mener Morten Foss (Sp).

Slik han ser det er avtalen alt for vag.

- De skal bruke 49,9 millioner kroner, men vi vet ikke på hva. Vi trenger å vite konkret hva som skal gjøres for å sikre bebyggelsen mellom Rømyr og Nygård en veiforbindelse til Holt, forklarer han.

2. juli stenges dagens E18 ved Nygård. Trafikken fra Fiansvingen vil da sluses inn på den nye fylkesveien mellom Nygård og Grenstøl.

For beboerne i området betyr det at de må kjøre via Amtmannsvingen, Bergsmyr og Grenstøl for å komme seg til Fiansvingen og Holt. Det er en omvei på temmelig nøyaktig 6,3 kilometer hver vei.

Tar selvkritikk

- Det er ikke holdbart, sier Foss.

Han sitter både i kommunestyret og i formannskapet, og føler ansvar for situasjonen.

- Kommunen, og da mener jeg både administrasjonen og oss politikere, har sovet i timen. Det mener jeg det må kunne gå an å si, sier han.

- Kanskje vi heller burde tatt fatt i dette, istedenfor å grave opp gammel drit, legger han til.

Sykkelstien

Ole Christian Gliddi nikker. Han bor i området, og har engasjert seg sterkt i saken.

Dersom politikerne godkjenner avtalen mellom Nye Veier og fylkeskommunen mener han konsekvensen i beste fall vil være at beboerne i området står uten en veiforbindelse til Holt vinterhalvåret, og at de vil ha en dårlig veiforbindelse resten av året.

- Kommunen har foreslått at sykkelstien kan omklassifiseres når den nye sykkelstien mellom Grenstøl og Fiansvingen står ferdig en gang, men de har ikke tenkt å brøyte her i vinterhalvåret, sier han.

- Bakken i sykkelstien er uansett for bratt til at man kommer seg opp vinterstid, legger han til.

Sykkelstien vil heller ikke kunne ta større kjøretøy, som tømmerbiler, melkebiler og brannbiler.

- Det rammer næringen i området, sier Gliddi.

Dårlig planlegging

Han mener den dårlige løsningen som er lagt frem skyldes én eneste ting: Manglende, eller egentlig ingen planlegging.

- Hadde man tenkt på dette før, kunne det vært løst enkelt med en rundkjøring på Nygård, som knytter dagens E18 og den nye fylkesveien sammen. Men siden ingen tenkte på at man trengte en veiforbindelse her, ble fylkesveien lagt for høyt, og nå er stigningen mellom de to veiene for bratt, sier han.

Utsettelse

Beboerne mener kort og godt de trenger en helårs veiforbindelse til Holt, slik de alltid har hatt, og jobber nå for at fylkespolitikerne ikke godtar den fremlagte avtalen mellom Nye Veier og fylkeskommunen.

- Saken må utsettes. Vi må få en bedre avtale, sier Siv Brekka (Sp), som bor på Brekka, og sitter i fylkestinget.

Hun tror på en tverrpolitisk enighet i spørsmålet.

- Ap og Sp vil gå for utsettelse. Jeg tror det blir flertall for dette, sier hun.

Artikkeltags

Kommentarer til denne saken