(Siste)

Både NSB og svenske SJ var med i finalen, men nådde ikke opp.

Go-Ahead er et privat selskap hjemmehørende i Newcastle i England. Det er den største jernbaneaktøren i Storbritannia og den største bussaktøren i London. Selskapet har også vunnet flere kontrakter i Tyskland.

Selskapet har opprettet et norsk datterselskap Go-Ahead Norge AS, som skal stå for driften. Kontrakten omfatter regiontog på Sørlandsbanen, lokaltog på Arendalsbanen, samt lokaltog på Jærbanen i tett samarbeid med kollektivselskapet Kolumbus.

Go-Ahead ble nylig slaktet i en britisk passasjerundersøkelse. I en nettundersøkelse som omfattet 14.000 passasjerer, havnet Go-Ahead på bunnen blant selskapene som trafikkerer britiske jernbanestrekninger.

Go-Ahead ble dømt nord og ned både når det gjelder punktlighet, pålitelighet, tilgjengelige seter og ståplasser. Også standarden på toalettene fikk gjennomgå.

Trafikkavtalen varer fra desember 2019 til desember 2027, med mulighet for forlengelse i to år.

– Alle tre som leverte anbud, hadde svært gode tilbud, kvalitet skulle telle 60 prosent og pris 40 prosent. Men det var marginale forskjeller på kvaliteten som ble tilbudt. Til slutt var det pris som ble avgjørende, sa jernbanedirektør Kirsti Slotsvik på en pressekonferanse onsdag.

Saken fortsetter under bildet.

Selskapet vil få et vederlag på 1,5 milliarder kroner over ti år. Den totale verdien av kontrakten gjennom hele avtaleperioden ligger på rundt 5,8 milliarder kroner.

– Alle tilbudene lå på under halvparten av nivået statens vederlag ligger på i dag. Vinneren var i tillegg 21 prosent billigere enn nærmeste konkurrent, sa Slotsvik.

I dag er det NSB som er ansvarlig for togoperasjonen på strekningene. Go-Ahead Nordic har som mål å overta eksisterende togpersonell fra NSB, og vil inngå dialog med personalgruppene tidlig i mobiliseringsfasen.

Nå får vi Ryanair-tilstander på norske skinner.

Audun Lysbakken, SV-leder

– Vi er naturligvis utrolig glade for å ha vunnet vår første togkontrakt i Norge. Samtidig er vi ydmyke overfor oppgavene og utfordringene som ligger foran oss. Vårt mål er å etablere et attraktivt kollektivtilbud for å få flere fornøyde kunder, sier Magnus Hedin, administrerende direktør i Go-Ahead Nordic.

Samferdselsminister Jon Georg Dale (Frp) mener det lover godt at selskapet Go-Ahead tar over persontogtransporten på Sørlandsbanen.

– Jeg gleder meg over at vi nå kan begynne å høste resultatene av jernbanereformen, sier Dale i en pressemelding.

Han mener togtilbudet blir minst like godt som i dag, samtidig som kostnadene blir mye lavere.

– Over en tiårsperiode vil vi få halvert kostnadene til driften av togtilbudet på Sørlandsbanen, Jærbanen og Arendalsbanen. Det utgjør et betydelig beløp, godt over tre milliarder kroner. Det kan en få mange forbedringer i jernbanetilbudet for, sier Dale i en pressemelding.

SV-leder Audun Lysbakken er ikke tilfreds med at kontrakten går til et utenlandsk selskap.

– Nå får vi Ryanair-tilstander på norske skinner. Et selskap som er sterkt mislikt av kundene sine i England, får nå ansvaret for å drive jernbanen i Norge. De som allerede bruker Go-Ahead klager over dårlig punktlighet, pålitelighet, tilgjengelige seter og ståplasser, sier han.

– Her lar man hensynet til togselskapenes profitt gå foran togpassasjerenes behov, sier Rødt-leder Bjørnar Moxnes.

Heller ikke i Ap, som også er motstandere av konkurranseutsetting på jernbanen, står jubelen i taket.

– Regjeringen dumper det jernbaneselskapet nordmenn eier i fellesskap til fordel for utenlandske, private aktører. Regjeringens politikk for å splitte opp og privatisere norsk jernbane er i ferd med å bli virkelighet, sier jernbanepolitisk talsperson i Arbeiderpartiet, Sverre Myrli.

– Et ensidig prisfokus blir feil siden vi alle vet at det er enten de reisende eller de ansatte som får betale regningen til slutt, mener Myrli. (ANB-NTB)