Scientologer kurser norske bedrifter

Oslo (ANB): Norske scientologer driver omfattende kursvirksomhet blant næringslivsledere. – De har ikke peiling på hva de driver med, sier en av landets fremste eksperter innen rekruttering.

Publisert 02.12.2004 kl 08:09 Oppdatert 02.12.2004 kl 08:33

Tips en venn på e-post:


...
En av landets fremste eksperter innen rekruttering, Ole I. Iversen, fraråder bedrifter å bruke U-Man og byråets tester. - Det virker som om de ikke har peiling på testmetodikk, sier Iversen. Foto: Terje Pedersen, ANB

Rekrutteringsbyrået U-Man har i flere år tilbudt kurs til norske bedrifter, men det er få kunder som vet om de tette båndene til scientologkirken.

Byrået eies av Mårten Runow, som er en av Nordens mest sentrale scientologer. Styremedlem og tidligere daglig leder, Geir Isene, er en kjent norsk scientolog. Det samme er administrasjonssjef Ellen Nikolaisen og mange av de andre som jobber for U-Man.

Dyktige mennesker

U-Man liker ikke å bli koblet til scientologi, og daglig leder Ivar Bruvoll er lei av temaet.

– Jeg er ikke scientolog. Det jobber en jente her som heter Selma, hun er muslim. Det jobber en jente her som heter Ruth, hun er kristen...

– Men hvorfor er det så mange scientologer som er knyttet til U-Man?

– Her jobber det dyktige personer, og spesielt Runow er en dyktig mann. Jeg skulle gjerne hatt mer med ham å gjøre, sier Bruvoll.

Personlighetstest

Scientologene Trond Samstad og Rasmus C. Lossius har holdt flere kurs for U-Man den siste tiden. Samstad kan forstå at folk kobler U-Man med scientologi.

– U-Man leverer jo ting som er scientologi-tilknyttet og store deler av produktene deres er det, sier Samstad.

Avisenes Nyhetsbyrå (ANB) har deltatt på et av rekrutteringskursene til U-Man. Kurset ble holdt av Rasmus C. Lossius, men han ønsker ikke å uttale seg i saken.

På kurset ble det lagt stor vekt på personlighetstester ved nye ansettelser. U-Man tilbyr en test som er basert på den testen som scientologkirken bruker når den skal verve medlemmer.

Penger til Hubbard

U-Man bruker også flere av metodene til L. Ron Hubbard, grunnleggeren av scientologikirken. Byrået betaler lisens for å bruke personlighetstestene, og disse pengene går til L. Ron Hubbard Library.

– 6 prosent er royalties, svarer Bruvoll.

– Så hvis man betaler 5.000 kroner for en test, går 300 til Hubbard Library?

– Det stemmer, svarer han.

U-Man holder til i flere land. Ifølge Mårten Runow har personlighetstesten blitt brukt om lag 350.000 ganger.

– Svak test

En av landets fremste eksperter innen rekruttering, Ole I. Iversen, fraråder bedrifter å bruke U-Man og byråets tester. Iversen er faglig ansvarlig i rådgivningsfirmaet Assessit, og har gjennomgått dokumentasjonen til et tjuetall tester.

– Leverandøren kan ikke dokumentere at denne testen tilfredsstiller de minimumskravene som må stilles til en personlighetstest som benyttes i rekrutteringssammenheng. Den er ikke basert på en anerkjent teori og kan derfor knapt karakteriseres som en personlighetstest, sier Iversen. Han mener at testen til U-Man er direkte svak.

– Det virker som om de ikke har peiling på testmetodikk, sier Iversen.

Kjøpte tester

U-Man avviser kritikken fra Iversen.

– Vi har blitt en hakkekylling i bransjen. Iversen er jo i det samme markedet. Vi reagerer på at han skal være en selvoppnevnt ekspert. Hvis man er i tvil om hvordan våre tester fungerer, er det bare en måte å finne det ut, det er å teste ut testen i praktisk bruk, sier Bruvoll.

På kurset som ANB deltok, var det flere av deltakerne som var nysgjerrige på personlighetstesten til U-Man. Halvparten ble igjen og bestilte tester til sine ansatte.

På forsiden nå


...

Store mengder jord og leire velter ut

Nok et jordras i dette området.

...

Skrek og bar seg i sentrum - plassert i arresten

En mann i 30-årene gikk litt bananas i Tvedestrand sentrum.

...

Fikk tips om mann som kjørte i fylla

Mannen ble pågrepet av politiet.

Vinneren får gavekort på 1.500 kroner

Vær med i konkurransen om å pryde Tvedestrandspostens kalender for 2015. Bidrag sendes HIT.

Se innsendte bidrag